بیماری قلبی و دیابت: آیا چربی لبنیات متفاوت است؟

16اوت 2019 - غذاهای لبنی در سالهای اخیر مورد توجه محققان، خصوصاً در مطالعات مشترک و جداگانه ی دانشمندان دانشگاه های هاروارد و تافتز قرار گرفته اند. محققان به بررسی رابطه ی بین لبنیات پر چرب و خطرات بیماری قلبی و دیابت پرداختند.

یک مطالعه بر روی 3000 نفر، نشان داد افرادی که در رژیم غذایی خود از چربی های لبنی استفاده می کردند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت بودند. یک تئوری برای این ارتباط، این است که افرادی که از لبنیات استفاده نمی کنند یا مصرف آن را محدود می کنند با خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده ی حاوی فیبر کم، عدم مصرف لبنیات را جبران می کنند و همین موضوع باعث افزایش خطر دیابت در میان آنها می شود.

مطالعه ای که در طی چند دهه، بیش از 200000 نفر تحت نظارت قرار داد، رابطه ی بین مصرف چربی لبنی و بیماری های قلبی بررسی شد. این مطالعه نشان داد که خطر بیماری قلبی در بین افرادی که چربی های لبنی می خوردند، افزایش نیافته است، اگرچه هنگامیکه کالری حاصل از چربی های لبنی، با کالری موجود از چربی های گیاهی یا غلات کامل جایگزین شد، اینخطر کاهش یافت: برای چربی های اشباع نشده با چند پیوند دوگانه (polyunsaturated fats) 24 درصد و برای جایگزینی کالری موجود در چربی لبنی با غلات کامل 28 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی گزارش شد. اما از سوی دیگر، اگر کالری حاصل از چربی های لبنی با غذاهای دارای انواع دیگر چربی اشباع مانند گوشت قرمز جایگزین شود، خطر بیماریهای قلبی به میزان 6٪ افزایش می یابد.

در سومین تحقیق که یک بازنگری از مطالعات انجام شده بود، نه مطالعه مورد بررسی قرار گرفت که به طور خاص کره، یکی از منابع چربی اشباع و نقش آن در بیماری های قلبی، دیابت و مرگ ناشی از تمام علل بررسی شد. این تجزیه و تحلیل نشان داد در حالی که چربی هایی با منشا گیاهی سالم تر هستند، مقادیر کمی از کره احتمالاً به شما آسیب نمی رساند.

با این همه اطلاعات، شما باید چه روشی را پیش بگیرید؟ سخن آشنا همان "اعتدال در مصرف" است. هنوز هم طبخ غذا با روغن زیتون سالم تر است اما شما می توانید یک قطعه ی کوچک کره را روی غلات سبوس دار داغ یا یک اونس پنیر(حدود 28 گرم) را با نان های تهیه شده از غلات کامل مصرف کنید یا شاید بهتر از همه، یک وعده ی سروینگ ماست با چربی کامل، بهمراه یک فنجان از انواع توت باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-heart-disease-diabetes-dairy-fat.html